معرفی جک اس 5

جک S5 یک خودروی کراس‌اوور کامپکت (CUV) است که توسط شرکت JAC Motors تولید شده است. این خودرو بالاتر از مدل کوچک‌تر جک ریفاین S3 قرار می‌گیرد.

این خودرو ابتدا به عنوان کانسپت JAC Eagle SII در نمایشگاه خودروی پکن 2012 معرفی شد. سپس در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2012 با نام JAC Eagle S5 رونمایی شد. پس از رونمایی، به سرعت فیس‌لیفت شد و به نام جک ریفاین S5 تغییر نام یافت تا با برند جدید ریفاین هماهنگ شود.

از اواخر دهه 90 شمسی، شرکت کرمان موتور با همکاری کمپانی جک، در زمینه تولید و عرضه خودروها در بازار ایران فعالیت خود را آغاز کرد. اما پس از مدتی،  به دسته‌ی خودروهای کراس‌اوور، وارد شد که در بازار به شدت مورد توجه قرار گرفته بود. در سال 1394، جک S5 را در بازار معرفی کرد. ابتدا این خودرو با گیربکس دستی 6 سرعته در بازار عرضه شد، اما حدود یکسال بعد، نسخه اتوماتیک آن نیز با استفاده از یک گیربکس دوکلاچه اتوماتیک شش سرعته (DCT) وارد بازار شد.

نسخه اتوماتیک جک S5 به دلیل تقاضای بیشتر برای خودروهای اتوماتیک در این دسته و همچنین امکانات کامل‌تر آن نسبت به نسخه دنده‌ای، بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. به همین دلیل، کرمان موتور در سال 1396 عرضه نسخه دنده دستی را متوقف کرد و تمرکز خود را روی مونتاژ نسخه اتوماتیک معطوف کرد.

در اواخر سال 1399، این شرکت اعلام کرد که برنامه‌ای برای عرضه نسخه جک S5 فیس‌لیفت دارد و مشخصات این نسخه را منتشر کرد. نسخه جدید برای نخستین بار در سال 2015 معرفی شده بود و پس از تأخیری حدود 6 ساله، به ایران رسید.

در این مقاله هدف بررسی جک s5 دنده ای می باشد.

تفاوت دو گونه قدیمی و جدید Jac s5

اختلافات میان گونه های متفاوت خودرو جک S5 از نظرات زیر قابل بررسی می باشد.

از نظر طراحی ظاهری:

در طراحی داخلی جک S5 نیوفیس،دورنگ شدن تزئینات داخلی نسخه جدید بود. در مدل قبلی جک S5، تریم کابین به صورت یک دست مشکی ارائه می‌شد، اما  در نسخه فیس‌لیفت از تریم دورنگ مشکی و قهوه‌ای استفاده کند. این تغییر باعث شده که بخش‌هایی از داخل کابین، مانند قسمت میانی صندلی‌ها، زیرآرنجی سرنشینان جلو و داخل درب‌ها، با روکش قهوه‌ای روشن مجهز شوند که می‌تواند برای برخی از خریداران جذاب باشد.

علاوه بر این، در قسمت سمت چپ غربی فرمان نیز، دکمه‌های کنترل کروز اضافه شده است که این مورد نیز یکی از تفاوت‌های قابل توجه بین جک S5 جدید و مدل قبلی در بخش کابین محسوب می‌شود.

از نظر تکنولوژی: 

پیشرانه 2 لیتری توربو در نسخه قبلی، جای خود را به یک نمونه 1.5 لیتری توربو مجهز به فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) در نسخه جدید داده است. این پیشرانه جدید، که قادر است حداکثر قدرت 171 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 251 نیوتن‌متر را تولید کند، همچنان به همان گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه نسخه قبلی متصل می‌شود و نیرو را به محور جلوی این خودرو منتقل می‌کند.

اگر چه این پیشرانه از نظر تئوری ضعیف‌تر از پیشرانه قبلی به‌نظر می‌رسد، اما ارائه حداکثر گشتاور در دور موتور پایین‌تر در کنار هماهنگی بهتر آن با گیربکس اتوماتیک این خودرو، باعث شده است تا در عمل نتیجه متفاوتی را مشاهده کنیم و جک S5 جدید، چابک‌تر از نسخه قبلی ظاهر شود.

ناگفته نماند که با توجه به راندمان بالاتر این پیشرانه 1.5 لیتری جدید و بتجهیز آن به سیستم GDI، امکان استهلاک بیشتر و حساسیت بالاتر آن نسبت به کیفیت سوخت، وجود دارد که نگران کننده است.

از نظر آپشن ها و قابلیت ها:

هرچند جک S5 نیوفیس دارای تجهیزاتی مانند کروزکنترل هوشمند، درب صندوق‌بار برقی، سقف پانوراما و دوربین 360 درجه قابل است اما تغییر چندانی در آپشن‌های آنوع قدیمی ایجاد نشده است و تنهادو قابلیت کروزکنترل و دی‌لایت در نسخه جدید اضافه شده است.

بررسی و مشخصات جک s5 دنده ای

مشخصات فنی ماشین جک اس 5 قدیمی

بدنه:

طول: 4475 میلی‌متر
عرض: 1840 میلی‌متر
ارتفاع: 1670 – 1680 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2645 میلی‌متر
حداقل فاصله از سطح زمین: 210 میلی‌متر
وزن خالص: 1475 – 1495 کیلوگرم
درها / صندلی‌ها: 5 / 5
مخزن سوخت: 55 لیتر
محفظه بار: 650 لیتر

 

موتور:

مدل موتور: HFC4GC1.6D
سوخت: بنزین
روش تامین روغن: تزریق مستقیم
حجم: 1499 سی سی
نوع عملکرد: توربوشارژ
سیلندرها / سوپاپ‌ها: 4 / 16
قدرت موتور: 174 اسب بخار / 128 کیلووات / 4850-5500 دور در دقیقه
گشتاور بیشینه: 251.0 نیوتن متر / 1500-4500 دور در دقیقه
استانداردهای تولید آلاینده: IV(V)
مصرف سوخت (لیتر بر هر 100 کیلومتر): 12.0 (شهری) / 7.1 (شهری) / 8.6 (میانگین) 12.0 (شهری) / 7.1 (شهری) / 8.6 (میانگین)
حداکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت

 

دینامیک رانندگی:

گیربکس: 6 دنده / دستی
نوع پیشران: جلو

سیستم‌های زیربنایی، ترمزها، چرخ‌ها:

سوسپانسیون جلو: مکفرسون
سوسپانسیون عقب: مولتی لینک مستقل
ترمز جلو: دیسک تهویه‌دار
ترمز عقب: دیسک
ترمز پارکینگ: دستی
لاستیک‌ها: 225 / 60 R17
لاستیک ذخیره: لاستیک دونات
جنس چرخ: آلومینیوم آلیاژ

تجهیزات:

  • راحتی: قفل مرکزی، ایموبیلایزر، قفل از راه دور
  • سیستم‌های پشتیبانی راننده: سیستم ضد قفل ترمز (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمک ترمز، کنترل تراکش، برنامه پایداری الکترونیک (ESP)، کمک شروع در تپه، کنترل نزول تپه، کمک لبه کور
  • نورها: چراغ‌های هالوژن پایین، چراغ‌های هالوژن بالا، چراغ‌های مه، چراغ‌های اتوماتیک، سیستم تراز لامپ، چراغ‌های روز
  • چندرسانه‌ای: CD / DVD یک دیسک، رابط صوتی خارجی
  • تجهیزات ایمنی: کیسه هوا راننده / سرنشین جلو، صندلی‌های کودک ISOFIX، قفل کودکان، تنظیم برقی صندلی راننده / سرنشین، صندلی‌های تهویه دار، حافظه صندلی برقی، صندلی‌های گرم، دستگاه مرخصی، صندلی‌های عقب قاب
  • صندلی‌ها و فرمان: صندلی‌های تهویه‌شده، صندلی‌های گرم‌شونده، دسته‌صندلی، تنظیم‌پذیری صندلی‌های عقب، تنظیم ارتفاع فرمان
  • پنجره‌ها و آینه‌ها: پنجره‌های برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، یخ‌زدایی شیشه عقب، برف‌پاک‌کن عقب
اختلافات جک اس 5 دنده ای و نیوفیس

نمای داخلی خودرو جک S5

انواع لوازم یدکی خودرو JAC S5

لوازم یدکی جک S5 شامل قطعات مختلفی برای نگهداری، تعمیر و بهبود عملکرد این خودرو است. این قطعات را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • قطعات موتور و پیشرانه

شمع‌ها، فیلترها (هوا، روغن، سوخت)، تسمه‌ها (تایم، دینام)

  • سیستم ترمز

دیسک‌ها و لنت‌ها، کالیپرها

  • سیستم تعلیق و فرمان

کمک‌فنرها، بوش‌ها و سیبک‌ها

  • سیستم الکتریکی

باطری، چراغ‌ها و لامپ‌ها

  • بدنه و تزئینات داخلی

سپرها و گلگیرها، آینه‌ها، داشبورد و کنسول

  • سیستم تهویه و خنک‌کننده

رادیاتور، کمپرسور کولر

  • سیستم سوخت‌رسانی

پمپ بنزین، انژکتورها

تامین لوازم یدکی جک S5

برای خرید انواع لوازم یدکی جک اعم از قطعات جک S5، می‌توانید به نمایندگی‌های مجاز، می توانید به فروشگاه آنلاین سورس یدک مراجعه نمایید. در سورس یدک، نمایندگان مجاز قطعات با کیفیت و اورجینال با قیمت مناسب ارائه می دهند. دارندگان این خودرو در تهران می توانند لوازم یدکی خود را از این سایت تهیه نمایند. علاوه بر این، عزیزان برای تهیه لوازم یدکی جک S5 در کرج و سایر شهرستان ها نیز نگران ارسال قطعات نباشند. قطعات خریداری شده سریع برای آن ها ارسال می شود. علاوه بر لوازم یدکی جک اس 5، لوازم یدکی جک S3 و…. نیز موجود می باشد.

استفاده از قطعات اصلی باعث طولانی تر شدن عمر خودرو و عملکرد بهتر آن می شود. علاوه بر این در صورت نیاز می توانید با متخصصان مشورت نمایید. بررسی منظم سیستم ترمز، تعلیق و فرمان به دارندگان خودرو جک اس 5 توصیه می شود. لازم است که با یک برنامه‌ریزی دوره‌ای تعویض به موقع روغن موتور و فیلترها انجام شود .

این موارد به شما کمک می‌کند تا جک S5 خود را در بهترین شرایط نگهداری کرده و از رانندگی ایمن و راحت لذت ببرید.

مزایا و معایب جک S5

شاید بهترین کسانی که بتوانند درباره مزایا و معایب این خودرو نظر بدهند، مالکان آن هستند. این نظرات از جنبه های متفاوتی قابل بررسی است که عبارتند از: بدنه و طراحی، گونه های متفاوت موتور ، پردازش ، سیستم ترمز ، راحتی

  • بدنه و طراحی

اولین چیزی که مردم درباره بررسی‌های مدل JAC S5 می‌گویند، ظاهر آن است. شکل آن واقعاً جذاب است. که از طریق استودیو این کراس‌اور طراحی ورزشی و پویا با یک گریل کوچک، دهانه هوای پایین بزرگ با شکل جالب، لنزهای ضد مه زیبا و چراغ‌هایی شبیه “چشم” دارد.

بسیاری از مردم بلندی زمین بالایی را که برابر با 21 سانتیمتر است وهمچنین کیفیت بدنه این خودرو را مهم می دانند. در ساخت این خودرو 81٪ فولاد با مقاومت بالا استفاده شده است. و در نتیجه این ماشین یکی از مقاوم‌ترین کراس‌اورها در بین کراس‌اورهای چینی است. به همین دلیل مردم اغلب این مدل را انتخاب می‌کنند. زیرا ایمنی یک نکته مهم است. و در این زمینه JAC S5 در بالاترین سطح است. معجزه‌ای نیست که کراس‌اور بر اساس نتایج آزمایش تصادف C-NCAP امتیاز “5” را کسب کرده است.

  • گونه های متفاوت موتور

این مدل کراس‌اوور با دو گزینه موتور در دسترس است، هر دوی آنها با حجم 2 لیتری هستند. موتور ضعیف توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار را دارد. سرعت حداکثر آن به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. اما این موتور در حدود ۸٫۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر در چرخه ترکیبی مصرف می‌کند. کراس‌اوور JAC S5 با این موتور محبوبیت زیادی ندارد. افرادی که آنها را دارند می‌گویند که قدرت کافی نیست. موتور قدرتمند نیست که در چابکی آن تاثیرگذار است.

اما کراس‌اوور با موتور ۱۷۶ اسب بخاری زیر کاپو بیشتر مورد علاقه رانندگان است. این واحد به JAC S5 اجازه می‌دهد تا از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۱۱ ثانیه طی کند. و حداکثر سرعت آن برابر با ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و موتور حدود ۷٫۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

  • پردازش

مالکان این مدل می‌گویند که این خودرو حرکت و شتاب خوبی دارد. با صفر تا صد کیلومتر بر ساعت به طور یکنواخت و قابل توجهی شتاب می‌گیرد. اما رسیدن سریع به سرعت بالا توصیه نمی‌شود. مالکان می‌گویند که چرخ‌ها شروع به آویزان شدن می‌کنند و به نظر می‌رسد که خودرو تماس خود با جاده را از دست می‌دهد.

با این حال، بسیاری از مردم از اینکه کراس‌اور JAC S5 در پیچ‌ها عملکرد بدی دارد، راضی نیستند. سیستم چرخ‌های جلو یک نقطه ضعف بزرگ است. بنابراین در پیچ‌ها و جاده‌های بد باید سرعت را کم کرد، در غیر این صورت از لغزش نمی‌توان اجتناب کرد. و هنگام رانندگی در برف عمیق باید با مشکلات مواجه شوید. اما در گل و لای، چرخ‌ها به طور حتم در گل فرو نمی‌روند. در جاده‌های ماسه‌ای شسته‌شده، کراس‌اور چینی JAC S5 رفتار خوبی دارد.

اما به طور کلی، مردم می‌گویند که این خودرو صرفاً شهری است. این خودرو برای رانندگی راحت در داخل شهر طراحی شده است. پارک کردن، به دلیل وجود نیروی محرکه، حتی در مکان‌های تنگ هیچ ناراحتی را ایجاد نمی‌کند. گیربکس راحت، سوییچ انتقال واضح و آسان است. و در جاده‌های بد، خودرو JAC S5 سوسپانسیون سفت نشان می‌دهد. اما اگر در ردیف عقب مسافر داشته باشید، برای راحتی آنها مجبور خواهید بود که سرعت را کاهش دهید. در غیر این صورت باید لرزش را تحمل کنند.

  • سیستم ترمز

ترمزهای این خودرو از نوع ترمزهای دیسکی کراس‌اور است که روی پدال فشرده می‌شوند. برخی افراد آنها را پنبه‌ای و کم‌حس می‌خوانند. سیستم‌های EBD و ABS نیز وجود دارند. سیستم ضد قفل هنگام رانندگی در یک دایره زودهنگام فعال می‌شود که این تنها نقص آن است. با این حال، بهتر از دیر فعال شدن است.

بسیاری از افراد از سیستم ESP راضی هستند که به طور مؤثر از کشش و دورتر کردن شدید خودرو در پیچ‌های متوسط جلوگیری می‌کند. به هر حال، سیستم کمکی آن برای پایین آمدن از شیب اغلب به کمک می‌آید. به لطف حضور آن، مردم می‌توانند با آرامش از کوه پایین بیایند.

  • راحتی

این موضوع نیز بر نظرات مالکان کراس‌اور JAC S5 تأثیر می‌گذارد. طراحی داخلی این مدل خاص است. در طراحی آینده‌نگری در ترکیب با ورزشی بودن و سبک مشاهده می‌شود. به هر حال، کنسول تقریباً کاملاً از بین رفته است. اما به طور کلی همه چیز خوب به نظر می‌رسد. اطلاعات به راحتی قابل خواندن و الکترونیک خوب است. تنها کولر هنگام روشن بودن برای مدت طولانی شروع به ایجاد سر و صدا می‌کند.

طراحی داخلی برای پنج نفر است. اما همانطور که بازخوردها نشان می‌دهد. صندوق عقب حجم 505 لیتری دارد، اما برای گنجاندن چیزی حجیم، لازم است که صندلی‌های عقب را کاملاً تا کرد.

یکی دیگر از نقاط ضعف ذکر شده تنظیم ضعیف درب‌ها است. عایق‌بندی ضعیف است. در سرعت‌های بالا در کابین، صدای ناخوشایند موتور واضح قابل شنیدن است.

رقبای ماشین جک S5

در رده قیمتیاین خودرو، تعدادی از خودروهای رقابتی حضور دارند که یکی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین آنها هایما S7 است. مقایسه جک s5 و هایما نشان می‌دهد که از نظر کلی شرایط بسیار نزدیکی دارند، به گونه‌ای که نمی‌توان یکی را به طور کامل برتر از دیگری دانست.

در این بین، نباید از رقبا دیگر مانند چری تیگو 5 و لیفان X70 غافل شد.

ولی اگر هم چنان به دنبال خودرویی با ایمنی بالا و تجربه رانندگی اسپرت هستید، جک S5 توصیه ما به شما عزیزان می باشد.